Ako poslanec som sa v rámci mojej interpelácie na mestskom zastupiteľstve v Seredi dňa 20. júna 2024 pýtal na stav prípravy koncepčného dokumentu rozvoja elektromobilovej dopravy v meste Sereď. Tento dokument je jedným z mnohých cieľov Nízkouhlíkovej stratégie mesta Sereď pre roky 2022 – 2029.
Povedzme si v úvode, že prechod zo spaľovacích na elektrické motory nijak nerieši problém s veľkým množstvom áut v našom meste, ktoré vyžadujú neprimerane veľké priestory na pohyb ale aj statickú dopravu. Takisto nerieši bezpečnosť chodcov, cyklistov či samotných motoristov a ani emisie prachových častíc. V tomto smere je potrebná zmena myslenia ľudí ale aj investície do alternatívnej dopravnej infraštruktúry.
V pohľade na samotné fosílne palivá a ich spaľovanie sa ale elektromobil javí ako ekologickejšie riešenie, a reálna záťaž pre životné prostredie je tak po určitom množstve najazdených kilometrov už nižšia ako pri spaľovacích motoroch. Tento fakt dosť závisí od druhu zdrojov elektrickej energie. Na Slovensku je to však najmä jadrová energia, čo je ešte ten relatívne lepší prípad.
„Mesto si je vedomé súčasnej situácie v osobnej doprave, ktorá smeruje k elektrifikácii a obmedzeniu pohonov založených na spaľovaní fosílnych palív a investuje do infraštruktúry. V roku 2020 vybudovala na vlastné náklady s dotáciou z MH SR prvú nabíjaciu stanicu 2x 22 kW (Typ 2 – 22 kW/32 A) pre elektromobily na Námestí slobody, umožňuje nabíjanie dvoch automobilov naraz, platba je možná bezhotovostne platobnou kartou alebo smartfónom.“ uvádza sa v stratégii.
Avšak aj v súvislosti s týmto dokumentom registrujem viaceré požiadavky od občanov na rozšírenie siete verejných elektrických nabíjačiek pre elektromobily. Počet elektromobilov či už plne elektrických alebo hybridných rastie, čo môžeme pozorovať aj v uliciach nášho mesta. Ruka v ruke s tým rastie aj dopyt po možnosti nabiť si takéto vozidlo. Čerpacie stanice v meste zatiaľ nereflektujú tieto potreby vodičov a pokiaľ teda majitelia nebývajú na rodinnom dome, stáva sa nabíjacia logistika menším problémom.
Aj keď mesto nie je ako subjekt verejnej správy primárne určené na predaj elektrickej energie cez nabíjacie stanice, je v jeho záujme napĺňať potreby svojich obyvateľov aj v tomto smere.
Dobrou správou je aktivita súkromného investora v mestskej časti Prúdy, kde nám vyrastie nová nabíjacia stanica s výkonom 75 až 150kw. Nové nebytové budovy s viac ako 10 parkovacími miestami totiž musia mať aspoň jednu nabíjaciu stanicu elektrických vozidiel. V meste tak budeme mať k dispozícii dvojicu verejných nabíjacích staníc. Pre zamestnancov logistického parku spoločnosti Lidl je k dispozícii ďalšia nabíjacia stanica priamo v areály parku (1× Typ 2 – 22 kW/32 A, 1× CCS – 50 kW/125 A, 1× CHAdeMO – 50 kW/125 A), táto je ale neverejná. Za zváženie bude stáť prehodnotenie výkonu pôvodnej nabíjacej stanice v meste, pokiaľ to existujúca infraštruktúra dovoľuje, poprípade aj s jej úpravou.
Podrobnú mapu nabíjacích staníc nájdete napríklad na tomto odkaze: https://nabijame.sk/.
Na záver ešte uvediem ročné štatistiky z využívania nabíjacej stanice na Námestí slobody za posledné roky: (počet nabíjacích cyklov)
- 2020 – 17x
- 2021 – 26x
- 2022 – 31x
- 2023 – 140x
Je vidieť značný nárast vo využívaní tejto nabíjacej stanice, čo potvrdzuje aj už zmieňovaný dopyt.
Vypracovanie tohto dokumentu považuje aktuálne mesto za dlhodobé (aj keď koncepcia ho uvádza ako krátkodobé) a aj z dôvodu súčinnosti vlastníka distribučnej siete a iných vlastníkov nie je zaradené do rozpočtu pre rok 2024. V hre je aj zapojenie externých spoločností, tie však z dôvodu efektivity zatiaľ vyhľadávajú len väčšie dopravné uzly a viac frekventované miesta.